שאפנו לעצב תערוכה המקרבת את המבקר למקורות האמיתיים של יהודי תימן, מתקופות קדומות ועד העת החדשה, דרך הקשר הפיזי, ״דרך הבשמים״ שהיוותה מעין שרשרת דרכה נעו שיירות של סוחרי בשמים לאורך מאות ואף אלפי שנות היסטוריה.
את החוויה יצרנו תוך שימוש בצבעוניות חזקה ועשירה שדגמנו מצילומי נוף שצולמו בתימן בשנים האחרונות, אורנמנטיקה ייחודית שמאפיינת את האדריכלות של ערים בתימן כגון צנעא, ומוטיבים גרפים שונים המחדדים את חשיבותם של עצי הבושם כגורם המניע והמקשר וכמובן מוטיב שיירות הגמלים, אשר בלעדיהם לא ניתן היה לעבור את המסע.
עיצוב חלוקת החלל, ובדגש על זרימת הקהל שעיצבנו על ידי העמדת במות התצוגה, יוצרת ״דרך״ בא המבקר חווה את התערוכה. סביב מעטפת קירות התצוגה אשר מציגות את נופי תימן המרהיבים - ה״מקרו״. ואילו מוצגי התערוכה, הארכיאולוגיה המרהיבה, שרובה מורכבת ממוצגים קטנים אך עשירי תוכן, היא ה״מיקרו״. כך המבקר מוצא עצמו בטווח, בין המקרו למיקרו, אורח המוקסם לרגע מעושר תרבותי של שפה, צורה, צבע ואפילו ריח... בתערוכה שילבנו פינת הרחה של שמני בושם, בדיוק כפי שהופקו בימי קדם.
מוזאון ארצות המקרא ירושלים // ד"ר יגאל בלוך, יהודה קפלן, אורי מאירי // 2020
צילום: שרון שטרן